SenioriNET: 100.000 de locuri de munca se pot crea prin dezvoltarea serviciilor de ingrijiri la domiciliu pentru varstnici

  • Peste 20% din populatia varstnica a Romaniei de peste 65 de ani are nevoie de ingrijire la domiciliu si numai 0.23% beneficiaza concret de aceste servicii;
  • Serviciile de ingrijire la domiciliu nu sunt disponibile in numar suficient pentru cei care au nevoie de ele si sunt extrem de rare in zonele rurale si orasele mici;
  • Sectorul serviciilor de ingrijire la domiciliu al varstnicilor este in continuare subdezvoltat si subfinantat;
  • Prin dezvoltarea acestor servicii s-ar putea crea locuri de munca si calificare pentru cel putin 100.000 persoane provenite din mediul rural sau urban care nu au alte optiuni pentru incadrarea in munca.

Marti, 16 iunie 2015, a avut loc la Bucuresti prima CONFERINTA NATIONALA A FURNIZORILOR DE INGRIJIRI LA DOMICILIU.

In cadrul evenimentului au fost prezentate demersurile realizate de Reteaua SenioriNet privind dezvoltarea unui sistem national de servicii de ingrijire la domiciliu pentru persoanele varstnice, accesibile, de buna calitate, unitar reglementate de catre ministerele de resort (MMFPSPV, MS), disponibile pe intreg teritoriul national si cu un cost rezonabil pentru beneficiari.

Evenimentul a fost deschis de catre E.S. Jean-Hubert Lebet, ambasadorul Confederatiei Elvetiei in Romania, care s-a declarat multumit de progresele facute in ultimii ani in domeniul socio-medical: „Sunt foarte increzator ca directia pe care am pornit impreuna este una buna si vom continua sa sprijinim demersurile de acest gen. Felicitari!”.

Domnul Codrin Scutaru, Secretar de Stat in Ministerul Muncii, Familiei, Protectiei Sociale si Persoanelor Varstnice, a precizat ca ajutorul venit din partea ONG-urilor este fundamental: „Ministerul Muncii va avea nevoie, pe viitor, de mai mult personal alocat acestei zone, fiindca ne-am bazat aproape exclusiv pe colaborarea cu organizatiile neguvernamentale”. Despre planurile de viitor ale Ministerului, Codrin Scutaru a tinut sa precizeze: „Greseala populatiei active este ca trateaza persoanele varstnice ca pe o povara, nu resursa. Vrem sa schimbam asta printr-o lege a familiei, prin care sa integram populatia varstnica in viata activa a societatii.”

Mai mult, in cadrul evenimentului cei 58 de membri ai Retelei SenioriNet, precum si ONG-urile implicate in lucrul cu persoanele varstnice au expus problemele sistemul national de servicii de sprijin destinate persoanelor varstnice cu grad crescut de dependenta, care nu intruneste niciunul din criteriile de calitate promovate la nivel european:

  • Serviciile nu sunt disponibile in numar suficient celor care au nevoie de ele si sunt extrem de rare in zonele rurale, orasele mici;
  • Serviciile nu sunt usor accesibile. Informatia despre ele lipseste, personalul calificat este insuficient si deci accesul concret la servicii este limitat;
  • Desi legislatia prevede gratuitate pentru un numar precis de zile de ingrijire, in realitate decontarea integrala a acestor zile este dependenta de bugetul limitat al caselor de asigurari. Costul real al serviciilor de ingrijire la domiciliu, mai ales al celor pe termen lung, este extrem de ridicat pentru veniturile unei familii. Acest cost pune o presiune foarte mare pe intreaga familie a persoanei varstnice (dependente) si conduce deseori la costuri secundare suplimentare: renuntarea la slujba de catre unul din membrii familiei, imprumuturi sau credite pentru acoperirea costurilor de ingrijire, alegerea internarii intr-o institutie pentru persoane varstnice, etc.
  • Acreditarea furnizorilor privati de servicii pentru varstnici (de tip profit si de tip non-profit) nu este unitara. Reglementarea actuala a serviciilor face dificila monitorizarea si evaluarea calitatii serviciilor oferite, iar impactul lor direct asupra beneficiarilor nu este monitorizat, in multe dintre cazuri. In ansamblu, serviciile sunt prea putin transparente si nu exista date centralizate la nivel national, pentru planificarea strategica a sectorului.
  • Serviciile care nu beneficiaza de co-plata din partea beneficiarilor risca sa devina rapid nesustenabile. Subfinantarea cronica a serviciilor sociale, finantarea dificila a serviciilor integrate, conduce la o lipsa acuta de predictibilitate in ceea ce priveste capacitatea furnizorilor (in special a celor privati de tip non-profit) de a furniza aceste servicii la parametri corecti de calitate. In procent de 70%, finantarea serviciilor oferite de furnizorii non-profit se bazeaza pe donatii din strainatate si granturi, in conditiile in care organizatiile sunt furnizori traditionali (experimentati) de servicii la domiciliu.
  • Acest sector este strans legat de fenomenul imbatranirii demografice, precum si al presiunilor crescande asupra sistemelor de pensii si asigurari sociale, datorate scaderii populatiei apte de munca. Prin urmare, toate statele europene isi construiesc strategii si modalitati de sustinere a sectorului de servicii pentru varstnici.

Reprezentantul Ministerul Sanatatii, presedintelui CoNAS, Secretar de Stat, Vasile Cepoi a declarat: „Acest proiect poate fi un pilot care sa stea la baza strategiei nationale ce trebuie elaborata. In mentalul colectiv, viziunea despre populatia in varsta nu este corecta, iar acest fenomen are loc chiar si in randul decidentilor. Dezvoltarea unei retele nationale de geriatrie este o necesitate, iar rolul domneavoastra, ca ONG-uri, este unul de o importanta critica.”

Doina Crangasu, Manager Proiect SenioriNet, Director Executiv Confederatia Caritas Romania, a declarat: „Un serviciu de ingrijire la domiciliu nou infiintat inseamna nu doar servicii sociale si o viata mai buna pentru varstnicii in nevoie dar si locuri de munca pentru persoanele care doresc sa aduca o schimbare in comunitate.”

Documentul de politica publica in domeniul serviciilor de ingrijire la domiciliu pentru persoanele varstnice propus de Reteaua SenioriNet este disponibil la acest link.

Evenimentul a fost organizat de catre Confederatia Caritas Romania si partenerii sai Fundatia Crucea Alb Galbena, Asociatia Habilitas, Asociatia ADAM si Asociatia Four Change in cadrul Proiectului „SenioriNet – retea ONG de servicii dedicate persoanelor varstnice”, co-finantat printr-un grant din partea Elvetiei prin intermediul Contributiei Elvetiene pentru Uniunea Europeana extinsa.

Pentru orice informatii legate de reteaua SenioriNET, ne puteti contacta la e-mail: office@4change.ro sau telefon 0746607031, persoana de contact Rodica Nenov, Coordonator de comunicare.

seniorinet1

seniorinet2

seniorinet3

seniorinet4

seniorinet5

*******

Nota:

SenioriNet este o retea informala de 58 de ONG-uri furnizoare de servicii de ingrijire la domiciliu.

Scopul Retelei este acela de a consolida aportul organizatiilor din domeniul social si medical la dezvoltarea de politici publice adresate persoanelor varstnice si cresterea la nivel national a accesului acestor persoane la serviciile de ingrijire la domiciliu.

Reteaua SenioriNet – structura reprezentativa a furnizorilor de servicii de ingrijiri la domiciliu urmareste:

  • sa reprezinte furnuizorii de servicii de ingrijiri la domiciliu in relatia cu autoritatile centrale si alte institutii
  • sa consolideze rolul, impactul si imaginea in comunitate a membrilor retelei
  • sa sustina elaborarea si implementarea de politici sociale coerente in domeniu
  • sa creasca eficienta activitatilor din domeniu ingrijirilor la domiciliu
  • sa realizeze campanii de promovare a ingrijirilor la domiciliu, cu impact asupra opiniei publice, cat si asupra autoritatilor locale si centrale